11 montážních míst LPG v Praze a okolí: Praha 6 LIBOC, Praha 9 HORNÍ POČERNICE, Praha 10 MALEŠICE, Praha 10 HOSTIVAŘ, Český Brod - Chrášťany, Líbeznice, Kamenný Přívoz, Řevnice, Mladá Boleslav, Neratovice a Čáslav.
Prodej dílů LPG-shop: 775 251 750 ( Po-Pá 8 - 18 ) info@lpg-obchod.cz

Valvetronic – motor s proměnným zdvihem sacích ventilů

Označení Valvetronic nesou motory automobilky BMW (Citroen a Peugeot – VTi, Toyota – Valvematic, Nissan – VVL-i, Fiat a Lancia – MultiAir) s proměnným zdvihem ventilů. Variabilní zdvih ventilů se využívá k optimalizaci parametrů motorů, díky němu dosahují motory vyšších výkonů a nižší spotřeby (úspora až 14 % paliva). Obvykle je ale systém Valvetronic kombinován se systémem Double-Vanos, tedy s variabilním časováním ventilů. Variabilní rozvody (proměnné časování i zdvih) slouží ke zdokonalení výměny náplně válců pístového spalovacího motoru.  Důvodem jsou nižší spotřeba, vyšší výkon a rychlejší reakce na sešlápnutí plynového pedálu.

Plně variabilní zdvih ventilů umožňuje konstruktérům nahradit funkci škrticí klapky. Motory se systémem Valvetronic sice klapku ještě mají, ale pouze pro nouzový režim, jinak je klapka stále otevřena. Nahrazením škrticí klapky se tak podařilo odstranit ztráty vznikající turbulentním prouděním vzduchu škrticí klapkou. Určujícím faktorem množství směsi, které se dostává do válců, je velikost zdvihu sacích ventilů.

Valvetronic je tedy kombinací systému Double Vanos, který mění polohu vačkové hřídele vůči klikové hřídeli až o 60°, a elektromechanického zařízení měnícího plynule zdvih sacích ventilů od minimálního zdvihu (pouhé 0,3 mm) až po maximální zdvih (9,7 mm). Změna nastavení mezi minimálním a maximálním zdvihem trvá pouhých 300 milisekund. Za stejnou dobu se přenastaví i Double Vanos.

Popis funkce Valvetronic:
Rozvodový mechanismus sacích ventilů má navíc mezivahadlo, tvořící spolu s běžným vahadlem spojení mezi vačkou a ventilem. Prostřednictvím pohybu excentrického hřídele ovlivňuje mezivahadlo zdvih sacích ventilů. Excentrický hřídel se pohybuje díky šnekovému pohonu s elektromotorem.

Tento způsob ovládání ventilového rozvodu je velice náročný na přesnost výroby. Všechny díly rozvodu jsou vyráběny s velkou přesností (např. tolerance mezivahadla je pouze 0,008 mm). Odchylka otevření zdvihu ventilu smí činit pouze ± 10 %. Proto jsou navíc mezivahadlo (mezipáka) a vahadlo rozděleny do 4 klasifikačních tříd. Toto označení je na dílech vypáleno laserem. Minimální zdvih (0,3 mm), je navíc ve výrobě měřen a popřípadě dvojice mezivahadla a vahadla je nahrazena jinou klasifikační třídou.

Vačková hřídel a excentrická hřídel je vedena ve speciálním lůžku, na kterém je zachycen i elektromotor zajišťující nastavování excentrické hřídele. Toto lůžko je párováno s hlavou motoru a z důvodu zachování přesnosti nesmí být jednotlivě vyměňováno.

Popis funkce systému MultiAir:

Motor 1.4 MultiAir vystačí pouze s jedním vačkovým hřídelem, tedy rozvodem OHC. Zatímco výfukové ventily jsou ovládány vačkou přímo, ty sací jsou řízeny elektrohydraulicky. Zmíněná vačka pouze generuje tlak oleje, jímž jsou přímo, přes píst ovládány sací ventily. Tlak oleje, jemuž je úměrná nejen doba otevření ventilů, nýbrž i jejich zdvih, je řízen solenoidovým ventilem. Ty jsou zde celkem čtyři, každý válec (a dvojice sacích ventilů) má svůj vlastní. Bonusem MultiAiru je skutečnost, že k plynule proměnnému časování rozvodu nepotřebuje elektrohydraulický variátor. I to lze měnit s pomocí zmíněných solenoidů, navíc v bezkonkurenčním rozsahu.

Zpět na Časté dotazy (FAQ)  >>